Czym są profile gorącowalcowane?
Podstawowa klasyfikacja profili stalowych odnosi się do kształtu ich przekrojów. W związku z tym można je podzielić na profile otwarte, takie jak ceowniki, teowniki, dwuteowniki i zetowniki oraz zamknięte o przekroju prostokąta lub kwadratu. Istnieje jeszcze jeden kluczowy podział ze względu na technologię wytwarzania, który dzieli profile na zimnogięte oraz gorącowalcowane. W dzisiejszym artykule skupimy się na profilach walcowanych na gorąco. Wyjaśnimy, jakie mają właściwości oraz gdzie znajdują zastosowanie.
Czym charakteryzują się profile gorącowalcowane?
Jak sama nazwa wskazuje, profile gorącowalcowane wytwarza się w szczególnych warunkach, w których stal podgrzewana jest do temperatury około 900-1000 °C. Dzięki temu zyskuje plastyczną formę, z której można wytwarzać profile o różnych kształtach. Zastosowanie wysokiej temperatury sprawia, że profile stalowe walcowane na gorąco mają jednorodną strukturę oraz identyczną udarność i rozciągliwość na całej długości. Taka technologia produkcji pozwala wytwarzać profile o wyjątkowo wysokiej wytrzymałości i odporności na odkształcenia.
Kształtowniki gorącowalcowane nie są też podatne na korozję. Ponadto wykazują dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne i wytrzymałość na duże obciążenia. Odpowiada za to m.in. większa niż w przypadku profili giętych na zimno grubość ścianek. Oprócz tego wyroby walcowane na gorąco w porównaniu do profili zimnogiętych wyróżnia także duża plastyczność, która pozwala wytwarzać kształtowniki o różnych przekrojach, długościach i grubościach ścianek. Profile można też przecinać i spawać bez obaw o naruszenie ich struktury.
Jakie jest zastosowanie profili gorącowalcowanych?
Profile walcowane na gorąco znajdują szerokie zastosowanie w różnych branżach przemysłu. Wykorzystuje się je m.in. w przemyśle:
- budowlanym
- stoczniowym,
- wydobywczym,
- kolejowym,
- zbrojeniowym,
- maszynowym,
- energetycznym,
- samochodowym.
Służą m.in. do wykonywania konstrukcji architektonicznych o wyjątkowej wytrzymałości na obciążenia, takich jak np. mosty i hale. Ponadto stanowią elementy konstrukcyjne różnego rodzaju maszyn i urządzeń.